Skarpt Läge 
Hitta ditt fokus

Mental träning

Det finns många idrottare som använt och använder sig av mental träning.

Exempelvis Stefan Holm:

Inför OS-finalhoppet på 2,34 i Aten gick tankarna så här:
Jag ville inte vänta fyra år till, så någon form av ångest var på väg – men den fick aldrig fritt spelrum, jag kunde hålla den i schack och fokusera på min egen prestation. Jag hade hoppat 34 på Cypern sex dagar innan, det högsta jag tagit på träning. Så jag intalade mig själv att trampar jag bara på rätt ställe i första steget i ansatsen klarar jag nu också.

Kontroll över allt
– Mentalt var jag alltså tillbaka på träningsplanen på Cypern igen, det var därför jag kunde vara så avslappnad som jag var. Det är nästan enda gången i min hopparkarriär känslan påminde om hur ett avgörande ögonblick visas på film; när allt börjar gå extremt långsamt. Plötsligt hade jag kontroll på allt. Det var inget viljehopp, utan ett behärskat, tekniskt bra hopp. Mycket bättre än segerhoppet på 36, sa Holm till tidningen Slitz.

Visualisering
Stefan Holm pratar mycket om visualisering.
– Innan man somnar – eller egentligen när som helst när andan faller på – försöker jag gå in i känslan av ett riktigt bra hopp. Lättheten i kroppen, farten de sista stegen, upphoppet och sedan hur det lyfter. Det är lätt att beskriva, men svårt att omsätta i praktiken. Mental träning är också att lära sig fokusera på rätt saker. Man får inte bli stressad eller irriterad och bör på förhand ha en plan för hur man undviker att påverkas av yttre saker.


 
Ett annat exempel är det Svenska U-21-landslaget i fotboll 2015.

Håkan Ericson som var förbundskapten:
Vi vann finalen mot Portugal efter straffar. Vi var mycket mer avspända än portugiserna som bla. gavs uttryck att samtliga våra spelare log innan de skulle slå sin straff. Vi hade i gruppen bestämt att vi mentalt inte volle vara någon annanstans än här och nu.